త్రిపురా రహస్యము - 58 / TRIPURA RAHASYA - 58

🌻. స్వామి దత్తాత్రేయ విరచిత ఆత్మ జ్ఞాన యోగము 🌻
✍️. బ్రహ్మ శ్రీ క్రోవి పార్థసారథి
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ
🌴. సమాధి స్థితి - 8 🌴
🌴. దృక్కు - దృశ్యము - 4 🌴
3. లోకంలో ప్రకాశము - నేత్రము, ప్రకాశ్యము - పటము ఈ రెందూ ఉన్నప్పుడే ఘటంకాని, పటంకాని ప్రకాశిస్తుంది. కాబట్టి ప్రకాశముకన్న ప్రకాశ్యము వేరుగా ఉందాలి.
_ అంటే కన్నువేరు, ఘటము లేదా పటము వేరన్నమాట. ఇలా ఉన్నాయి అంటే ద్వైతాన్ని అంగీకరించినట్లే అనటం సరికాదు. లోకంలో కన్ను లేకపోయినా వన్తువు తెలుస్తుంది. ఉదాహరణకు (గ్రుడ్డివాడు వస్తువును చేతితో తడిమి తెలుసుకుంటాడు. కాబట్టీ లోకంలో ప్రకాశము, ప్రకాశ్యము రెండూ ఉండి తీరాలి అనే మాట సరికాదు.
చితివిషయంలో ఈ దోషం ఉండదు. అద్దంలేకపోతే ప్రతిబింబాలు లేనట్లే, చితిప్రకాశం లేకపోతే దృశ్యం ఉండదు. గ్రుడ్డివాడు కళ్ళు లేకపోయినా, మనసుతో
కుండను గుర్తిస్తాడు. ఇక్కడ ఆ మనసుకూడా చితిచేతనే ప్రకాశింపబడుతోంది. కాబట్టి ప్రకాశము, ప్రకాశ్యము వేరువేరు కాదు. అందుచేత ద్వైత ప్రసక్తి లేదు.
4. మనస్సే స్వప్నంలో ద్రష్ట దృశ్యము, దర్శనముగా మారింది. జాగ్రదావస్టలోకూడా మనస్సు ఆ మూడువిధాలుగానే ప్రకాశిస్తున్నది. మనస్సును కరణము అన్నాము. ఇది కేవలం లోక వ్యవహారం కోసరము మాత్రమే కాని జగత్తులో కరణము. కార్యము వేరువేరుకాదు.
5. ఇక స్వప్నంలో కనిపించేవాటిని స్వష్నంలోనే ఉపయోగిస్తాము. కలలో కనిపించిన గుర్రంమీద ఎక్కి కలలోనే స్వారీ చేస్తాము. కలలో కనిపించిన గొడ్డలితో, ఆ కలలోనే చెట్టును నరుకుతాము. అయితే ఈ కల అనెది అంతా అసత్యమే. అలాగే లోకంలో కనిపించేవి కూడా లోకదృష్టిలో ప్రయోజనకరములే అయినప్పటికీ నిజంగా అవి సత్యాలు కాదు. కల ఏ విధంగా నిజంకాదో, ఈ లోకంలో కనిపించేవి కూడా అలాగే నిజం కాదు. కలలో కనిపించిన గొడ్డలి అసత్యమైనప్పుడు, ఆ గొడ్డలితో చెట్టు నరకటం కూడా అసత్యమే కదా ? ఈ రెండూ అసత్యమైనప్పుడు వీటికి కారణమైన కలకూడ్నూ అసత్యమే. అదే విధంగా లోకంలో కనిపించేవి అసత్యమైనప్పుడు, వాటికి కారణమైన మనస్సుమాత్రం సత్యమెట్లా అవుతుంది ? అంటే కార్యరూపమైన లోకమూ లేదు. కరణ రూపమైన మనస్సూ లేదు.
ప: మరి బంధమోక్షాలకు మనస్సే కారణము అన్నారు కదా ?
ద: ఆ పరమేశ్వరియే గారడీవాడిలాగా ఈ లోకవ్యవహారాలు నడిపిస్తుంది. ఒక్కొక్కసారి ఏమీ చెయ్యకుండా నిర్వికారంగా ఉంటుంది. ఆ దశలే బంధమోక్షాలు.
పరశురామా ! ఇక చిత్తతత్వ్వాన్ని చూడు. సర్వవ్యాపకత్వము, నూక్ష్మత్వము, నిర్మలత్వము, నిరాకారము, సర్వాధారము మొదలైన గుణాలు ఆకాశానికి, ఆత్మకి రెండింటికీ ఉన్నాయి. అయితే ఈ రెండింటికీ తేడా ఒక్కటే. ఆకాశానికి చైతన్యం లేదు. ఆత్మకి చైతన్యం ఉంది. వాస్తవంగా చూసినట్లైతే, చైతన్యపూరితమైన ఆత్మయే ఆకాశం. ఆకాశమే ఆత్మ. ఈ రెండింటికీ భేదం లేదు.
గుడ్దగూబకు పట్టపగలు చీకట్లా ఉంటుంది. అలాగే అజ్ఞానులు ఆత్మను ఆకాశం అని భ్రమిస్తారు. జ్ఞానులు ఆకాశంలో చిదాత్మను దర్శిస్తారు. పరమేశ్వరి తానే అనేక రూపాలయి ప్రకాశిస్తుంది. గారడీవాడు తన శక్తితో అనేక రూపాలలో కనిపిస్తాడు. ఆ రూపఖేదం చూసేవారికి మాత్రమే తెలుస్తుంది. కాని గారడీ వాడి దృష్టిలో ఆ తేడా లేదు. అలాగే జీవులు పరమేశ్వరిని మాయ ఆవరిస్తుందని నమ్ముతారు. కాని ఆమె దృష్టిలో అసలు మాయీ లేదు. పరమేశ్వరి యొక్క స్వతంత్ర శక్తే మాయ. లోకంలో. యోగులు, మాంత్రికులు, ఇంద్రజాలికులు అంతా పరమాత్మ స్వరూపులే. వీరందరూ సంపూర్ణమైన స్వతంత్రశక్తి కలవారే. అయినప్పటికీ ఆపరాచితి మాయతో వారి శక్తి కప్పబడింది. అందుచేతనే వారిది పరిమిత స్వాతం(త్రమైంది. ఆ కొంచెంతోనే వారు అద్భుతాలు చేయగలిగినప్పుడు, ఇక ఆ పరమేశ్వరి సృష్టి చెయ్యటంలో ఆశ్చర్యమేముంది ?
ప : పూర్ణమైన పరాచితికి పరిచ్చేదం రావటమంటే ఏమిటి ?
ద: పరాచితి ఈ జగత్తులోని దీపాలన్నింటికన్న విలక్షణమైన కాంతి కలది. అది పరిపూర్ణము. పరిపూర్ణ ఆత్మ సమస్త రూపాలలోను విస్తరించి ఉంటుంది. అందువల్ల దానిని పూర్ణాహంభావము అన్నారు. ఆ పరిపూర్ణ చితి తన సంకల్పంవల్ల తనదే అయిన ఒక దేశంలోనో కాలంలోనో విశ్రమించటాన్ని అహంభావము అంటారు. దీన్నె పరిచ్చేదమనికూడా అంటారు. దీనినే అపూర్ణఖ్యాతి, అవిద్య, అపూర్ణాహంభావము అని కూదా అంటారు. ఈ విధంగా ఒక ప్రదేశంలో విశ్రమించిన చితికన్న మిగిలిన ప్రదేశాలలో ఉన్న చితినే ఆకాశము అంటారు. అందుచేతనే ఆకాశము ఆత్మకన్న వేరు కాదు. ఈ విషయంలో గొప్ప గొప్ప పండితులుకూడా భ్రమ పడుతున్నారు.
ప:మరి ఆ భమ ఎందుకు కలుగుతోంది ?
ద; గురూపదేశం పొంది, వేదాంతాన్ని వినికూడా వారు అంతర్ముఖులు కావటంలేదు. వారి దృష్టి కేవలం బాహ్య విషయూలమీదనే ఉంటుంది. వారు అంతర్ముఖులు కానంతవరకు గురూపదేశము, శాస్త్రపరిజ్ఞానము నిష్పయోజనము. నిధి ధ్యానం లేకపోతే ఈ భ్రమ తొలగివోదు.
సశేషం....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🌹 TRIPURA RAHASYA - 58 🌹
🌻 THE MYSTERY BEYOND THE TRINITY 🌻
✍️ Ramanananda Saraswathi
📚 Prasad Bharadwaj
CHAPTER 14
🌴 How the Universe is Mere Imagination; How to Gain that Strong Will which Can Create It; and the Highest Truth 🌴
1-6. Having heard the sage’s son, Mahasena began to think clearly and seriously; he concluded the world to be dreamlike and overcame his grief. Growing strong in mind, he was not perturbed. Then he asked his companion: Great and wise saint! You know this world and beyond. I do not believe that there is anything that you do not know. Please answer me now: How can you say that the whole is pure imagination? However much I may imagine, my imagination does not materialise. But you have created a universe by the force of your will. And yet, how do time and space differ in these creations? Please tell me. On being thus asked, the sage’s son replied:
7. The will conceives either effectively or ineffectively, according to whether it is uniform or broken up by indecision.
8. Do you not know this world to be the result of Brahma’s desire? This looks real and permanent because the original desire is so powerful.
9. Whereas the world of your creation no one takes seriously, and your own mistrust makes it useless.
10-15. Conceptions materialise for various reasons as follows: by virtue of the natural function, as with Brahma the Creator; by the possession of live-gems, as with yakshas and rakshasas (classes of celestial beings); by the use of herbs, as with Gods (nectar is reputed to contain the extracts of superb herbs); by the practice of yoga, as with yogis; by the miraculous power of incantations, as with a few siddhas; by the force of penance, as with some Sages; and by virtue of boons, as with the Architect of the universe (Viswakarma).
One should forget the old associations in order to make one’s new conception effective, and this endures only so long as it is not obstructed by the old one. A conception is forceful unless obstructed by an antecedent one, and thus destroyed. It is effective only when forceful; in that way even great things may be achieved.
16. Your conceptions do not materialise for the aforesaid reason. Therefore you must practise the focusing of thought if you desire your own creations to endure.
17-23. I shall tell you now about the difference in time and space. You are not proficient in the affairs of the world, and therefore you are mystified. I shall now make it clear how these differences appear. The Sun helps all to see, but blinds the owls; water is the abode of fishes, but drowns man; fire burns a man, but is food to tittiri (a species of bird); fire is ordinarily put out by water, but it flourishes in the middle of the ocean at the time of dissolution. Similar discrepancies are evident elsewhere. Men and animals engage in activities with their limbs and senses, whereas spirits do so with the bodies of others. Instances like these are innumerable. Their explanation is as follows:
24-25. Sight is of the eye and cannot be without it. A jaundiced eye sees everything yellow and diplopia produces a double image of a single object.
26-32. Abnormal visions are thus the direct result of abnormal eyes. The Karandakas, in an Eastern island, are said to see everything red; so also the inhabitants of Ramanaka Isle see everything upside down. One hears many more strange stories of the kind, all of which are based on abnormalities of vision. They can all be remedied by proper treatment. The same applies to other senses, including the mind. The relation between space and objects and between time and events is according to your estimate of them; there is no intrinsic relationship between them.
33. (Having so far proved the objects and events to be only within, he proceeds to establish that there is no ‘exterior’ to the self ). What is designated as exterior by people, is simply the origin and prop of the universe, like the screen and its relation to the picture on it.
Continues...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🌻 THE MYSTERY BEYOND THE TRINITY 🌻
✍️ Ramanananda Saraswathi
📚 Prasad Bharadwaj
CHAPTER 14
🌴 How the Universe is Mere Imagination; How to Gain that Strong Will which Can Create It; and the Highest Truth 🌴
1-6. Having heard the sage’s son, Mahasena began to think clearly and seriously; he concluded the world to be dreamlike and overcame his grief. Growing strong in mind, he was not perturbed. Then he asked his companion: Great and wise saint! You know this world and beyond. I do not believe that there is anything that you do not know. Please answer me now: How can you say that the whole is pure imagination? However much I may imagine, my imagination does not materialise. But you have created a universe by the force of your will. And yet, how do time and space differ in these creations? Please tell me. On being thus asked, the sage’s son replied:
7. The will conceives either effectively or ineffectively, according to whether it is uniform or broken up by indecision.
8. Do you not know this world to be the result of Brahma’s desire? This looks real and permanent because the original desire is so powerful.
9. Whereas the world of your creation no one takes seriously, and your own mistrust makes it useless.
10-15. Conceptions materialise for various reasons as follows: by virtue of the natural function, as with Brahma the Creator; by the possession of live-gems, as with yakshas and rakshasas (classes of celestial beings); by the use of herbs, as with Gods (nectar is reputed to contain the extracts of superb herbs); by the practice of yoga, as with yogis; by the miraculous power of incantations, as with a few siddhas; by the force of penance, as with some Sages; and by virtue of boons, as with the Architect of the universe (Viswakarma).
One should forget the old associations in order to make one’s new conception effective, and this endures only so long as it is not obstructed by the old one. A conception is forceful unless obstructed by an antecedent one, and thus destroyed. It is effective only when forceful; in that way even great things may be achieved.
16. Your conceptions do not materialise for the aforesaid reason. Therefore you must practise the focusing of thought if you desire your own creations to endure.
17-23. I shall tell you now about the difference in time and space. You are not proficient in the affairs of the world, and therefore you are mystified. I shall now make it clear how these differences appear. The Sun helps all to see, but blinds the owls; water is the abode of fishes, but drowns man; fire burns a man, but is food to tittiri (a species of bird); fire is ordinarily put out by water, but it flourishes in the middle of the ocean at the time of dissolution. Similar discrepancies are evident elsewhere. Men and animals engage in activities with their limbs and senses, whereas spirits do so with the bodies of others. Instances like these are innumerable. Their explanation is as follows:
24-25. Sight is of the eye and cannot be without it. A jaundiced eye sees everything yellow and diplopia produces a double image of a single object.
26-32. Abnormal visions are thus the direct result of abnormal eyes. The Karandakas, in an Eastern island, are said to see everything red; so also the inhabitants of Ramanaka Isle see everything upside down. One hears many more strange stories of the kind, all of which are based on abnormalities of vision. They can all be remedied by proper treatment. The same applies to other senses, including the mind. The relation between space and objects and between time and events is according to your estimate of them; there is no intrinsic relationship between them.
33. (Having so far proved the objects and events to be only within, he proceeds to establish that there is no ‘exterior’ to the self ). What is designated as exterior by people, is simply the origin and prop of the universe, like the screen and its relation to the picture on it.
Continues...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹